skip to Main Content

Wandelroutes vanaf uw gîte

• Ruim 750 km aan uitgezette wandelroutes
  • Tochten vanaf ca 3 km tot en met ca 20 km
  • Afwisselend landschap: bos, weiland, rivieren, meren, geaccidenteerd tot bergachtig
  • Goede wandelschoenen vereist!
  • Honden mogen vrijwel overal los lopen

GPX bestanden voor smartphone of wandelgps
Hieronder volgt een opsomming van wandelroutes die wij zelf hebben gelopen. Mocht u over een smartphone beschikken dan kunt u via een wandelapp de gpx bestanden downloaden, waardoor u precies de route kunt volgen die wij hebben gelopen

Via een wandelapp op uw smartphone kunt u de .gpx bestanden downloaden, waardoor u precies de route kunt volgen die wij hebben gelopen. Het gemiddelde wandeltempo op de diverse routes ligt rond de 3,5 km per uur

Voor android gebruikers raden wij de app Geo Tracker of Outdooractive aan en voor mensen met een windows phone NaviComputer. Beide apps zijn gratis, snel en gemakklijk online te downloaden. Tijdens het wandelen hoeft u niet online te zijn, de kaarten werken prima offline, dus ook dit is gratis! Bovendien zijn ze ook weer binnen een handomdraai te verwijderen indien u er geen gebruik meer van maakt. De .gpx bestanden kunnen ook door de meeste wandelgps apparaten zoals bijvoorbeeld Garmin worden gelezen.

Beschikt u niet over een smartphone, noch een wandelgps, dan kunt u natuurlijk ook gewoon aan de hand van de kaartjes en de beschrijvingen hieronder (eventueel) met behulp van een stafkaart de routes lopen

Meer wandelroutes als .gpx bestand
Kijk voor meer wandelroutes korter dan 5 km en hun gpx bestanden hier
Kijk voor meer wandelroutes langer dan 5 km en hun gpx bestanden hier

Nog niet als .gpx beschikbaar, maar wel direct startende vanaf uw gîte zijn de wandeltochten die u vindt op de pagina Wandelroutes direct vanaf uw gîte

Totale lengte: ca 3,3 km
Omhoog: 261m / Omlaag: 252 m
Download voor smartphone gpx2

Vanaf ons terrein rechts af over het “dijkje” tot dat u aan de rechterkant een pad naar beneden ziet gaan met in het midden een hele grote steen, dit pad slaat u in. Vanaf nu loopt u niet meer langs de weg, maar uitsluitend op wandelpaden. Deze route gaat langs het riviertje, het meertje en de twee watervallen van Egliseneuve.

Nog voordat u beneden bij de tweede waterval arriveert (na het meertje) slaat u het wandelpaadje aan uw linkerhand in, bovenlangs de waterval. Nadat u het stalen bruggetje bent overgestoken volgt een korte steile klim. De route is redelijk bosrijk en heeft een aantal klimmetjes. U komt uit onder aan in het dorp

Totale lengte: ca 4,8 km
Omhoog: 505 m / Omlaag: 410 m
Download voor smartphone gpx3

Vanaf ons terrein linksaf richting dorp. In het dorp rechtsaf richting bakker, postkantoor aan de linkerhand houden en de geasfalteerde weg achter het gemeentehuis omhoog volgen. Wandelpad aan de linkerhand met gele en rood/wit markering omhoog volgen; dit is een aardig klimmetje. Wandelpad tot aan de T-splitsing met een doodlopend geasfalteerd weggetje volgen en op die splitsing links af slaan. Voor het erf van de boerderij rechtsaf door het grote hek het wandelpad op. Deze blijven volgen ook na een tweede grote hek. Nergens af slaan! Uiteindelijk komt u weer bij een geasfalteerd weggetje met aan uw rechterhand enkele huizen. Dit weggetje blijven volgen tot u op de T-splitsing van de doorgaande weg komt, hier slaat u links af naar Egliseneuve. Het eerste stuk van de wandeling is aardig klimmen en behoorlijk beschut. U komt langs een riviertje. Vervolgens volgt een stuk door een weiland dat makkelijk loopt met prachtig uitzicht op de Sancy. Daarna weer een soort bospaadje en vervolgens een dalende geasfalteerde weg naar het dorp

Totale lengte: ca 3,7 km
Omhoog: 290 m / Omlaag: 285 m
Download voor smartphone gpx18

Vanaf ons terrein links af richting dorp en het eerste ventweggetje aan de linkerhand inslaan (op een hek aan uw rechterhand hangt een bordje Rue de Soif). Dit weggetje tot bovenaan bij de kleine T-splitsing volgen, linksaf slaan en op het pleintje het weggetje inslaan dat naar beneden, richting de rivier loopt. Beneden bij de rivier aangekomen de brug oversteken en borden Espinchal volgen (dus niet linksaf slaan! maar rechtdoor blijven lopen). Al spoedig ziet u aan uw linkerhand een huisje langs de weg en vlak daarvoor een wandelpad naar links. Deze slaat u in. Volg gewoon de blauwe route totdat u bij een weiland komt wat afgesloten is door een hek van prikkeldraad en waar aan uw rechterhand gele bordjes met bewegwijzering staan. Nu weer het bospaadje teruglopen totdat u weer bij het asfalt weggetje bent en meteen linksaf slaan. Onderaan op de kruising rechtsaf, langs de geasfalteerde doorgaande weg terug naar het dorp

Dit is een vrij kort wandelingetje, maar het pad vanaf de weg naar boven is behoorlijk steil. Zowel aan het begin van de wandeling als aan het eind komt u langs de rivier, waar de hond eventueel in af kan koelen. Een behoorlijk gedeelte van de tocht loopt langs de doorgaande weg, dus daar moet de hond aangelijnd blijven, op de wandelpaden kan hij los. Halverwege de tocht, op het wandelpad heeft u een prachtig uitzicht op het dorp